Zakupy online – bezpieczeństwo

Kupowanie przez Internet to dzisiaj żaden problem – możemy zrobić to na swoim komputerze, tablecie czy smartfonie. Jednak w pogoni za okazjami często zapominamy o podstawowych zasadach bezpieczeństwa. O czym warto pamiętać, aby zakupy w sieci były za każdym razem udane?

Dzisiaj zakupy przez Internet robi coraz więcej osób. To sposób na tanie, wygodne i szybkie zakupy niemalże wszystkiego. On-line możemy zamówić telewizor, pralkę, książki, ubrania czy jedzenie dla psiaka. Wszystko jest na wyciągnięcie ręki! Możemy kupować nie tylko w sklepach polskich, ale coraz częściej zaglądamy też do tych zagranicznych – w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, a nawet w Chinach, gdzie niejednokrotnie kupujemy taniej niż u nas.

Dzisiaj zakupy przez Internet są też bezpieczne – coraz rzadziej możemy natknąć się na oszustów. Musimy jednak mieć w pamięci kilka kluczowych kwestii.

1. Najlepiej robić zakupy w dużych, zaufanych sklepach internetowych, wcześniej weryfikując opinie na ich temat na forach czy serwisach z opiniami. W ten sposób możemy zmniejszyć niebezpieczeństwo zakupu przedmiotu u niesolidnego sprzedającego.

2. Przed dokonaniem zakupu zapoznajmy się dokładniej ze sklepem oraz z jego warunkami zapłaty i dostawy. Niekiedy okazuje się, że sklep nie działa wcale w Polsce, ale za granicą i wysyła paczki z innego kraju, na które musimy dość długo czekać. Chociaż regulamin sklepu może odstraszać swoją długością, warto jednak go poczytać, zwłaszcza wtedy, gdy kupujemy w nieznanym nam sklepie.

3. Wybierajmy sklepy, w których jedna z metod płatności to systemy płatności internetowych. Płatność przez pośrednika jest bezpieczniejsza i jest także świadectwem tego, że sklep jest zweryfikowany. Uważajmy na sklepy dające jako jedyną opcję zapłaty wysyłkę za pobraniem czy przelew.

4. Przed dokonaniem płatności internetowej upewnijmy się, czy odbywa się ona z wykorzystaniem szyfrowanego połączenia. Przeglądarka powinna wtedy wyświetlić symbol kluczyka albo zamkniętej kłódki. Adres strony powinien rozpoczynać się od https:// zamiast standardowego http://. W ten sposób mamy pewność, że podczas podawania naszych danych nie dostaną się one w niepowołane ręce.

5. Przechowujmy korespondencję ze sklepem. Będzie ona pomocna wtedy, gdy okaże się, że produkt nie odpowiada nam w pełni, chcemy skorzystać z gwarancji lub z reklamacji. Dowód zakupu jest najważniejszy.

6. W trakcie zakupów nie możemy ujawniać nikomu swoich danych logowania się na konto oraz danych kart płatniczych (ważny jest szczególnie kod CVV2 / CVC2 umieszczany z tyłu karty).

Co wtedy, gdy zakupy staniemy się ofiarą e-oszusta?

Jeśli jednak nasze zakupy nie udały się całkowicie – przedmiot nie doszedł, sprzedający nie chce oddać pieniędzy, pojawią się problemy ze zwrotem czy reklamacją, warto działać. Prawo stoi po stronie konsumentów.

Warto wykorzystać media społecznościowe i fora do rozprzestrzenienia informacji o e-oszuście. Możemy skontaktować się z lokalnymi instytucjami broniącymi praw konsumentów. W razie potrzeby możemy też iść na policję.