Zakupy online – prawa konsumenta

Zakupy internetowe dla wielu z nas stały się już codziennością. Dzięki nim oszczędzamy nie tylko swój czas, ale również pieniądze. Warto także pamiętać o tym, że przy zakupach przez Internet obowiązują nas nieco inne prawa niż w sklepach stacjonarnych.

Przy zakupach on-line zawieramy tak zwaną umowę na odległość. Jest ona zawarta bez obecności stron, tylko z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość jak Internet czy telefon. Warto przy tym wskazać, że przepisy dotyczące umowy na odległość dotyczą tylko umów zawieranych między klientem – konsumentem a przedsiębiorstwem.

Kupowanie czegoś bez wcześniejszego zobaczenia jest jednym z minusów sklepów internetowych. Nie oznacza to jednak, że narażamy się na utratę pieniędzy wtedy, gdy przedmiot nie będzie spełniał naszych wymagań. Tutaj z pomocą przychodzą nam prawa konsumenta kupującego on-line, a dokładnie te dotyczące zwrotu oraz wymiany.

Zwrot i wymiana przedmiotu kupionego na odległość

W przypadku zakupów w sklepie internetowym przedsiębiorcy albo w innym serwisie od przedsiębiorcy, na przykład na portalu aukcyjnym, mamy możliwość zwrotu albo wymiany pełnowartościowego towaru kupionego on-line.

Kupujący ma 14 dni kalendarzowych na odstąpienie od umowy, a potem na zwrot niechcianego produktu w terminie kolejnych 14 dni kalendarzowych. Nie musimy wcale uzasadniać naszej decyzji. Ponosimy wtedy jednak koszty odesłania przedmiotu, ale przedsiębiorca ma obowiązek zwrócić klientowi równowartość ceny produktu i koszty związane z najtańszym sposobem dostarczenia przesyłki.

Wymiana najczęściej odbywa się na podobnych zasadach. Warto jednak wskazać, że niektóre sklepy wychodzą naprzeciwko konsumentom i zapewniają znacznie dłuższy czas na wymianę i zwrot, który może wynosić nawet do 100 dni. Nie jest to jednak obowiązkiem sklepu on-line. Ponadto niektóre sklepy pokrywają koszty związane z odesłaniem towaru, na przykład wysyłają do klienta kuriera, który odbiera paczkę.

**Kiedy nie możemy skorzystać z prawa do odstąpienia od umowy zawartej na odległość?

Warto jednak pamiętać o tym, że nie zawsze przysługuje nam możliwość dokonania zwrotu.**

Dotyczy to szeregu sytuacji – gdy klient został poinformowany i wyraził zgodę na odstąpienie od umowy, gdy chodzi o towary na specjalne zamówienie, na przykład personalizowane produkty, gdy są to produkty ulegające szybkiemu zepsuciu, gdy posiadają zapieczętowane opakowanie. Nie możemy też zwrócić nagrań audiowizualnych i wizualnych oraz programów komputerowych po usunięciu przez konsumenta oryginalnego opakowani.

Reklamacja i gwarancja

Warto też pamiętać, że przy zakupach internetowych możemy korzystać również z reklamacji i gwarancji, jeśli okaże się, że zakupiony przez nas produkt zepsuł się lub nie jest zgodny ze specyfikacją.

Dokładne informacje dotyczące przebiegu procesu reklamacyjnego oraz gwarancyjnego możemy znaleźć na stronach sklepu oraz producenta. Pamiętajmy o tym, że reklamację rozpatrują sklepy i w przypadku produktów kupowanych przez konsumentów ochrona trwa 2 lata. Z kolei gwarancja jest dobrowolnym świadczeniem producenta.