Zakupy online – zasady reklamacji

Zakupy online – zasady reklamacji

Kupowanie przez Internet ma wiele zalet. Możemy nabyć produkt bez wychodzenia z domu, szybko, wygodnie i łatwo. Nawet wtedy, gdy przedmiot nie będzie spełniał naszych oczekiwań albo zepsuje się, mamy zapewnioną ochronę. Przyjrzyjmy się bliżej prawu do reklamacji, jakie przysługuje konsumentowi. Co warto wiedzieć?

Sprzedający odpowiada za wady prawne i fizyczne przedmiotu względem kupującego zgodnie z zasadami określonymi przez Kodeks Cywilny z dnia 23 kwietnia 1964 r. (Dz.U. 1964, nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

Reklamacja towaru najczęściej odbywa ze względu na dostrzeżoną wadę fizyczną, którą polega na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową. Przykładowo, jeśli w trakcie użytkowania nowego laptopa zacznie on nagle wyłączać się lub pojawią się inne problemy z jego działaniem, możemy go zareklamować. Możemy to zrobić także w przypadku rozklejonych butów, rozprutych na szwach ubrań i wielu innych przedmiotów, które nie są zgodne z umową.

Jaki jest termin na zgłoszenie reklamacji?

Kupujący może złożyć reklamację wtedy, gdy wada zostanie stwierdzona przed upływem 2 lat od momentu wydania rzeczy kupującemu (wyjątek dotyczy nieruchomości, w przypadku których okres odpowiedzialności to 5 lat). Reklamacji nie musimy składać od razu po zauważeniu wady – mamy na to 1 rok. Niemniej jednak najlepiej zrobić to jak najszybciej.

Termin ten może być skrócony wtedy, gdy chodzi o towary kupione jako używane. W tym przypadku rękojmia może wynosić 1 rok. Kupujący powinien być poinformowany o takim okresie przed zawarciem umowy.

Jeśli wada wystąpiła w terminie do roku, wówczas istnieje domniemanie, że istniała już w momencie sprzedaży. Wówczas procedura reklamacyjna jest prostsza dla konsumenta i łatwiej o jej pozytywne rozpatrzenie.

Możliwe żądania konsumenta:

• wymiana towaru na nowy

• naprawa towaru

• obniżenie ceny

• odstąpienie od umowy – o ile wada jest istotna

Wybór żądania związanego z realizacją reklamacji zależny jest od konsumenta. Gdy przedsiębiorca nie zgadza się z zaproponowanym rozwiązaniem, może zasugerować inne. Gdy konsument żąda wymiany rzeczy lub jej naprawy, przedsiębiorca może odmówić spełnienia żądania wtedy, gdy byłoby ono niemożliwe w realizacji i związane byłoby z nadmiernymi kosztami, na przykład dana rzecz nie jest już produkowana, usterka jest niewielka i nie ma potrzeby wymiany przedmiotu na nowy.

Jak przeprowadzić reklamację on-line?

Na stronach internetowych sklepów internetowych możemy znaleźć dokładne informacje o tym, jak zrealizować reklamację. Najczęściej procedura polega na wydrukowaniu odpowiedniego formularza i dołączeniu go do odsyłanego produktu. Także istnieje możliwość zgłoszenia reklamacji on-line – wówczas sprzedawca może wysłać do klienta kuriera po odbiór paczki i wydrukowanych dokumentów.

Warto przy tym wskazać, że paragon wcale nie jest niezbędny do zareklamowania produktu. Musimy jednak pamiętać o tym, że znacznie ułatwia złożenie reklamacji. Inne dokumenty, które mogą być wykorzystane zamiast paragonu, to wydruki z karty płatniczej, e-maile, świadkowie.