Zakupy online – zasady zwrotów

Kupiłeś coś w sklepie internetowym, ale zakup nie był do końca udany? Warto skorzystać ze zwrotu. Kiedy jest to możliwe i jak to zrobić?

Przed zakupem w sklepie internetowym nie mamy możliwości zobaczenia produktu. Nie oznacza to jednak wcale, że nasze zakupy mogą być nieudane. Wynika to z faktu, że konsument ma możliwość dokonania zwrotu zakupionych produktów. Musimy jednak pamiętać o kilku głównych zasadach.

Kiedy możemy zwrócić produkt kupiony w sieci?

Ze zwrotu możemy skorzystać wtedy, gdy zrobiliśmy zakupy u przedsiębiorcy – w sklepie internetowym, na jego stronie internetowej, na portalu aukcyjnym. Warto przy tym wskazać, że możemy dokonać zwrotu także wtedy, gdy kupiliśmy przedmiot na aukcji internetowej od przedsiębiorcy.

W przypadku, gdy zrobimy zakup od osoby prywatnej, na przykład na aukcji internetowej, prawo nie zakłada zwrotów – zależy to od dobrej woli sprzedającego.

Pojawiają się także wyjątki. Ze zwrotu nie możemy skorzystać między innymi wtedy, gdy sprzedający poinformował nas o tym, że zwrot nie będzie możliwy i wyraziliśmy na to zgodę, gdy przedmiot był wykonany według specyfikacji konsumenta (na zamówienie), gdy chodzi o przedmioty ulegające szybkiemu zepsuciu, gdy przedmioty mają zapieczętowane opakowanie, a my otwarliśmy je.

W jakim terminie możemy zwrócić produkt?

Konsument, który zawarł umowę na odległość, czyli przykładowo zrobił zakup on-line, może odstąpić od niej w terminie 14 dni kalendarzowych bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów (z określonymi wyjątkami). Konsument ma obowiązek zwrócić przedmiot w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia, w którym odstąpił od umowy.

Wobec tego mamy najpierw 14 dni na poinformowanie sprzedającego o tym, że chcemy zwrócić produkt, licząc od dnia otrzymania paczki, a następnie od tego terminu mamy kolejne 14 dni, aby go odesłać. Do zachowania terminu wystarczy odesłać zakup przed jego upływem.

Warto przy tym wskazać, że jeśli przedsiębiorca nie poinformuje konsumenta o prawie do odstąpienia od umowy, wówczas prawo to wygasa dopiero po 12 miesiącach.

Dodatkowo niektóre sklepy internetowe stosują wydłużony termin na zwrot, na przykład wynosi on 30 dni czy 100 dni. Dokładne informacje możemy znaleźć na stronie internetowej sklepu w regulaminie.

Termin na zwrot pieniędzy

Sprzedawca ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrócić wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostawy.

Warto przy tym wskazać, że sprzedający nie musi zwrócić nam całego poniesionego przez nas kosztu dostawy – dotyczy to tylko najtańszej możliwej dostawy. Zatem gdy wyślemy przedmiot drogą paczką, podczas gdy mogliśmy wybrać tanią, sprzedawca zwróci nam pieniądze tylko w kwocie odpowiadającej najtańszej przesyłce.

Sprzedawca dokonuje zwrotu płatności z wykorzystaniem takiego samego sposobu płatności, jakiego użył konsument, chyba że konsument wyraźnie zgodził się na inny sposób zwrotu. Przykładowo, gdy płacimy przelewem, otrzymamy pieniądze przelewem. Gdy jednak płaciliśmy za pobraniem, możemy zgodzić się na zwrot pieniędzy jako przelew na wskazane przez nas konto.